SIO         

Loading

Late diagnosis of a solitary fibrous tumour of the parapharyngeal space in a continuous positive airway pressure-treated patient

Diagnosi tardiva di un tumore fibroso solitario parafaringeo in un paziente in terapia con CPAP

C. Pipolo, A. Macari, F. Messina, L. Moneghini1, G. Felisati

Head and Neck Department; 1 Anatomopathology Department, San Paolo Hospital, University of Milan, Milan, Italy

FULL TEXT - PDF DOCUMENT

Summary

Solitary fibrous tumours of the parapharyngeal space are a very rare finding and have been described less than 10 times in the English literature. The Authors discuss a clinical case of a solitary fibrous tumour in the parapharyngeal space in a 77-year-old male, who had begun treatment for a newly discovered obstructive sleep apnoea syndrome with a continuous positive airway pressure – device one year prior to diagnosis. This rare location of an uncommon lesion often gives rise to difficulty in diagnosis or to misdiagnosis and the Authors, therefore, made a review of the scientific literature and analysed the diagnostic and therapeutic procedures used. The importance of this report lies mainly in two aspects: on the one hand, the discussion concerning the diagnostic and therapeutic procedures and on the other, the need of a thorough evaluation in obstructive sleep apnoea syndrome patients before treating them with a chronic device like the continuous positive airway pressure device.

Riassunto

Il tumore fibroso solitario dello spazio parafaringeo rappresenta un evento molto raro descritto nella letteratura inglese in meno di dieci casi complessivi. Gli Autori discutono il caso clinico di un paziente di 77 anni con una diagnosi di sindrome delle apnee ostruttive del sonno, trattata da circa un anno con apparecchio notturno di respirazione sotto pressione positiva, e rivelatosi affetto da un tumore fibroso solitario dello spazio parafaringeo. Il caso, per le sue caratteristiche di rarità clinica e di difficoltà diagnostica, che hanno portato ad un inquadramento molto tardivo, si presta per una analisi della letteratura scientifica volta a definire le più corrette procedure diagnostiche e terapeutiche. Scopo di questo report è anche sottolineare la necessità di uno studio approfondito di tutti i pazienti con sindrome delle apnee ostruttive del sonno volto ad una precisazione diagnostica prima del loro trattamento con uno strumento “cronico” come lo è l’appaecchio di respirazione sotto pressione positiva.